INSTITUTUL ROMAN DE PSIHOTERAPIE INTEGRATIVA

Selectie rapida

Noutăți despre TPD: tulburările pervazive de dezvoltare

Joi, 23 Februarie 2012 17:44 Scris de  IRPI Admin
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

noutati despre TPD

Până nu de mult autismul a fost perceput ca fiind o tulburare de dezvoltare neobișnuită și rar întâlnită, dar studiile recente pun în evidență prevalențe mult mai mari astfel încât tulburarea autista se întâlnește la 1% din copii.

În articolul intitulat “Există oare epidemie de autiști?” Fombonne (2001) considera că mărirea incidentelor prevalenței autismului s-ar datora extinderii conceptului de autism, recunoașterii faptului că există autiști cu un nivel intelectual întru totul normal și mai bunei depistări a persoanelor cu acest diagnostic mulțumită creării unor servicii competente și tot mai multe la număr. La aceste explicații se mai adaugă și sensibilizarea comunității prin acțiuni, mai ales în mass-media, al căror scop a fost recunoașterea autismului și a tulburărilor pervazive de dezvoltare.

 

Expresia “tulburări de dezvoltare pervazive” reflectă impactul unei tulburări care se manifestă la o vârsta fragedă și afectează toate funcțiile de bază, provocând alte perturbări în cascada (Roge și Chabrol, 2003). În DSM-IV, tulburările de dezvoltare pervazive regrupează: tulburarea autistă, sindromul Rett, tulburarea dezintegrativă a copilăriei, sindromul Asperger și tulburarea de dezvoltare pervaziva fără altă specificație.

Descris pentru prima dată de Kanner în1943 pe un grup de 11 copii, autismul se caracterizează prin trei tipuri de perturbări (triada autistă): anomalii calitative ale interacțiunii sociale, anomalii calitative ale comunicării și interese restrânse cu comportamente repetitive și stereotipe. Există și alte semne, ca răspunsurile perturbate la stimuli senzoriali, anomalii motorii, afecte nepotrivite, tulburări la nivelul somnului și alimentației, crize în relație cu dificultățile de înțelegere.

Evident, consecințele acestei tulburări asupra vieții familiale sunt importante, iar părinții deseori pot ajunge la epuizare. Pentru părinți este foarte greu să păstreze un echilibru între viața de cuplu, viața personală, viața centrată pe copilul autist, ceilalți copii ai familiei și societate.

Sindromul Rett sau tulburarea dezintegrativă a copilăriei:

După o dezvoltare normală într-o primă perioadă, se constată o oprire a dezvoltării, apoi o regresiune rapidă. Intervine un fel de pierdere a interesului pentru persoanele din anturaj și apariția unor semne diferite: diminuare a evoluției perimetrului cranian, pierdere a coordonării manuale și stereotipii manuale caracteristice (mișcări simetrice, gesturi de spălare a mâinilor), anxietate la schimbările bruște, mișcări ale trunchiului și membrelor, hiperventilație paroxistica, episoade de rigiditate gravă cu tremurături, ataxie, bruxism și mișcări ale limbii, necoordonare motorie și dificultăți în menținerea echilibrului, retard psihomotor important, regresiune a limbajului. O stare de deficiență intelectuală gravă se instalează, cu tulburări vasomotorii ale membrelor inferioare. Apariția semnelor se realizează în primii patru ani. Tulburarea a fost raportata mai ales la fete.

Sindromul Asperger:

Sindromul Asperger se diferențiază de autism prin faptul că nu este însoțit de un retard sau o deficiență a limbajului sau a dezvoltării cognitive. În ICD-10 se consideră ca Sindromul Asperger este o tulburare cu validitate nosologică nesigură. Macintosh și Dissanayake (2004) fac bilanțul publicațiilor care vizează să compare și să diferențieze autismul și sindromul Asperger. Ei arată că persoanele care prezintă diagnosticul de Sindrom Asperger se deosebesc foarte puțin de profilurile autiste de nivel înalt.

Exista trei principale categorii de semne care permit emiterea diagnosticului de Sindrom Asperger:

a)       se constată o alterare calitativă a interacțiunilor sociale, după cum dovedesc cel puțin următoarele două elemente:

  • comportamente nonverbale deficitare (contact vizual, mimică, gesturi și posturi);
  • incapacitate de a stabili relații cu cei de aceeași vârstă și de același nivel de dezvoltare;
  • ne-căutare în a împărtăși plăceri și preocupări;
  • lipsa de reciprocitate socială sau emoționala.

b)       se observă un caracter restrâns, repetitiv și stereotip al comportamentelor, intereselor și activităților: obiceiuri sau ritualuri inflexibile, centre de interese restrânse, manierisme motorii.

c)       este prezenta o alterare a funcționarii sociale/profesionale.

Sindromul Asperger este diagnosticat mai târziu decât tulburarea autistă, dificultățile pe planul relațiilor sociale apărând în contextul școlar.

(sursa Tratat de psihologie clinică și psihopatologie Șerban Ionescu și Alain Blanchet)

Ultima modificare Marţi, 01 Mai 2012 13:01
IRPI Admin

IRPI Admin

Institutul Roman de Psihoterapie Integrativa

E-mail Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza
Login pentru a posta comentarii

Institutul Roman de Psihoterapie Integrativa

© Copyright 2012.

Institutul Roman de Psihoterapie Integrativa

IRPI este o organizaţie profesională, non-guvernamentală care activează în domeniul psihologiei şi psihoterapiei integrative, acreditată de Colegiul Psihologilor din România şi Asociaţia Europeană de Psihoterapie Integrativă.

Site administrat de www.websystem.ro