Câte teme şcolare trebuie să facă un copil pe timpul vacanţei?

Joi, 23 Februarie 2012 17:32 Scris de  IRPI Admin
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

cate teme

Gaspar Gyorgy, psiholog specializat în psihologia copilului şi familiei

In cultura noastra, si nu numai, temele pentru acasa sunt considerate esentiale pentru reusita in viata a copilului. Deseori parintii si profesorii considera ca succesul copilului este direct proportionat cu volumul (cantitatea) de sarcini scolare (teme de casa). În realitate, studiile de psihologie educaţională nu susţin aceste judecăţi.

Mai mult decat atat la nivel international putem constata ca s-a produs o revolutie cu privire la cantitatea de timp dedicata temelor pentru acasa. Se constata o crestere a numarului de copiii care manifesta simptome de stres cronic si tot mai multi parinti care spun ca le este foarte greu sa faca fata numarului mare de ore in care copilul este implicat in pregatirea pentru scoala.

Daca analizam cu atentie sistemul actual de pregatire educationala al copiilor putem constata ca acestia petrec un numar foarte mare de ore in sarcini care implica activitati pur scolare (academice). Un studiu recent facut de cercetatorii americani arata ca in medie un copil de varsta scolara lucreaza 45 de ore pe saptamana. Numarul mare de ore la scoala, consultatiile, meditatiile si eventualele activitati extrascolare dar care implica tot procesul de invatare solicita foarte mult procesele cognitive ale copilului si pot sa apara scaderi in randament ca rezultat al epuizarii.

Mai multe teme nu însemnă şi rezultate mai bune.

Un studiu recent realizat de specialistul american in neuropsihologie Harris Cooper a rata ca mai multe teme de casa nu inseamna neaparat si rezultate mai bune. Tot cercetatorul american afirma ca multor copii le este structural (conform structurii developmentale) imposibil sa petreca foarte mult timp invatand. Multi dintre acestia au stat deja sapte sau opt ore in banca procesand continutul informational diferit al mai multor materii, au mai participat la 2 ore de meditatii si o ora de activitati extra scolare, dupa care ajung acasa si se implica inca 2 sau 3 ore in efectuarea temelor de casa si pregatirea pentru ziua urmatoare de studiu. Numarul mare de ore dedicat studiului reduce cantitate de timp de care copiii si adolescentii au nevoie pentru a-și dezvolta abilitatile sociale prin implicarea in activitati libere si creste semnificativ riscul pentru diferite probleme de sanatate fizica si mentala, de tipul tulburărilor de anxietate şi al depresiei.

De aceeasi parere sunt si specialistii britanicii care afirma ca temele de casa sunt constructive dar mai multa practica sau o practica neplacuta nu inseamna in mod obligatoriu si performanta (Consiliul National al Profesorilor din Anglia).

Temele şcolare pe perioada vacanţei nu îl ajută în dezvoltarea lui cognitivă şi menţine suprasolicitarea

Pornind de la toate aceste rezultate si de la ceea ce traiesc parintii si copiii in viata de zi cu zi este important ca timpul dedicat anumitor activitati sa fie cat mai echilibrat si familia ca aiba acces la cat mai multe momente petrecute impreuna. De aceeasi parere sunt si reprezentantii Ministerului de Educatie din Canada care au dezvoltat o noua politica de limitarea a temelor de casa, eliminare a temelor de vacanta si de promovare a valorii familiei. Scopul principal al acestei schimbarii fiind evitarea supraincarcarii copiilor.

Copiii au nevoie de experienţe noi de învăţare de exersare a abilităţilor sociale şi emoţionale

Parintii au responsabilitatea de a asigura dezvoltarea copilului nu doar la nivelul dezvoltării cognitive dar si al emotiilor si al activitatilor comportamentale care implica relaxare, distracție și momente placute in familie. În cresterea copilului, procesele de socializare si educație este important sa fie cât mai echilibrate si adaptate in funcție de nevoile specifice copilului. Pornind de la predispozitia genetica unii copiii au un temperament mai inhibat si au nevoie de cat mai multe si diverse contexte de socializare pentru a-si dezvolta abilitatile de relationare. Alti copiii au nevoie de contexte de viata cat mai predictibile si consecvente pentru a-și dezvolta comportamente care sa-i ajute in functionare de zi cu zi.

Autonomia şi independenţa pot si exersate de copii prin participarea în excursii şi tabere

Nivelul de autonomie si independenta de care au nevoie copiii variaza in functie de structura psihologica a acestora si resursele biologice de care dispun. Parintii trebuie sa asigure un cadru de invatare adaptat trasaturilor specifice copilului. Un numar cat mai mare de experiente de viata ajuta copilul sa-si dezvolte sentimentul in credere in propria persoana si o teorie personala despre sine si lumea din jur. Un bun exemplu in acest sens este participarea la tabere si excursii fara prezenta parintilor. Multi parinti sunt de parere ca aceste activitati sunt interzise copilului deoarece acesta se afla in siguranta doar in prezenta lor. Acest tip de relationare poate sa fie sanatos pana la o anumita varsta pentru copil, dar el trebuie ajustat in functie de dezvoltarea copilului. Daca nu beneficiaza de experiente diverse de viata copilul nu poate invata, studiile de specialitate arata ca transmiterea de informatii si stabilirea de reguli asigura doar 50% din dobandirea unui comportament in timp ce experienta directa asigura un procentaj de peste 90%. Pornind de la aceste caracteristici unele companii de turism au dezvoltat pachetele de concediu cu tabara inclusa pentru copiii. Acesta sunt vacantele in care familia beneficiza atat de momente petrecute impreuna cat si de activitati adaptate varstei membrilor. Peste zi cei mici sunt inclusi in taberele pentru copiii iar parintii sunt implicati in activitati diverse, fiind asigurate si momente dedicate familiei.

In concluzie vacantele reprezinta un prilej bun relaxare atât pentru parinti cat si pentru copiii si este bine ca acest timp sa fie destinat cat mai mult activitatilor de joaca si distractie si sa evitam pe cat posibil temele de casa si sarcinile scolare. Creierul uman are nevoie și de astfel de momente pentru a funcționa si a da randament.

Ultima modificare Marţi, 01 Mai 2012 12:52
IRPI Admin

IRPI Admin

Institutul Roman de Psihoterapie Integrativa

E-mail Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza

Articole recente - IRPI Admin

Articole înrudite

înapoi la partea de sus