INSTITUTUL ROMAN DE PSIHOTERAPIE INTEGRATIVA

Selectie rapida

I.R.P.I.

Categoriile copii

Psihologie clinica (2)

 

Repere privind formarea și practica în psihologie clinică

 

I. Delimitări conceptuale

Psihologia clinică este o ramură distinctă a psihologiei, care deține propriile standarde de cercetare fundamentală și aplicată.

Din punct de vedere conceptual, psihologia clinică este ştiinţa care studiază factorii psihologici implicaţi în starea de sănătate şi de boală. (APA; David, 2006). Structural si functional, avem în vedere două componente fundamentale ale acestei științe:

1.          Investigarea mecanismelor psihologice implicate în promovarea și optimizarea sănătății, pe de o parte, și prevenirea patologiei, pe de altă parte.;

2.         Investigarea mecanismelor psihologice implicate  în patologie.

Cu alte cuvinte, la nivel general, psihologia clinică are în vedere investigarea mecanismelor psihologice implicate în sănătate și boală, iar în mod particular, mecanismele psihologice implicate în sănătatea și patologia psihică.

Există câteva caracteristici specifice psihologiei clinice (David, 2006):

1.         Spre deosbire de neuroștiințe, care nu au că obiect de studiu apartenența culturală a persoanei, psihologia clinică ia în considerare acest aspect în cadrul investigației specifice;

2.         Acoperă toate etapele de vârstă, deținând un instrumentar de metode și tehnici specifice fiecărei categorii (copil, adoelscent, adult, vârstnic). Astfel, în cadrul investigației clinice, se ține cont de factorii și trăsăturile specifice etapei de dezvoltare, stadiul personalității și al intelectului, prevalența anumitor afecțiuni specifice etapei de vârstă.

3.         Ca factori majori care definesc acest domeniu, avem în vedere aspectele de etică și deontologie, psihologia clinică fiind prima ramură aplicată a psihologiei care a implementat proceduri validate științific în cercetare și practică.

4.         Psihologia clinică are un aspect important care privește prevenția tulburărilor psihice și promovarea sănătății, deseori puțin luat în considerare, existând, de altfel, tendința de a confundă domeniul cu patologia.

În România, profesia de psiholog/psiholog clinician este reglementată de Legea 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică. ( poate fi consultată aici: http://www.copsi.ro/legi/legea-nr-213-2004-privind-exercitarea-profesiei-de-psiholog-cu-drept-de-libera-practica-infiintarea-organizarea-si-functionarea-colegiului-psihologilor-din-romania ).

Condițiile de exercitare a profesiei au fost detaliate printr-o serie de reglementări specifice și acte normative elaborate de către Colegiul Psihologilor din România ( www.copsi.ro ).

 

II. Competențele specifice psihologului clinician

 

Psihologul clinician este acea persoană, absolventă de studii superioare în domeniul  psihologiei (sau conexe), care parcurge anumite etape de formare necesare practicii psihologiei clinice, etape care vor fi detaliate în ultima secțiune privind atestarea și formarea profesională.

Conform legii 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, Art. 13 (1) “Pentru exercitarea profesiei, psihologii cu drept de liberă practică pot înființa, la alegere, potrivit legii, cabinete individuale, cabinete asociate, societăți civile profesionale sau își pot desfășura activitatea în temeiul unor contracte de muncă, potrivit legii.”. Psihologul clinician își poate desfășura activitatea profesională atât în sectorul public sau privat, în regim salarial, cât și independent, cu drept de liberă practică.

Luăm în considerare o expunere la nivel general a competențelor psihologului clinician, având în vedere, însă, faptul că aceste competențe diferă ca și complexitate, în funcție de treapta de specializare și formare.

 

· Competențe de diagnostic și evaluare clinică

Psihodiagnosticul tulburărilor psihice care implică în etiopatogeneza mecanismele psihologice;

Evaluarea comportamentală;

Evaluarea stării de sănătate mentală ca precondiție pentru desfășurarea unor activități;

Evaluarea cognitivă și neuropsihologica;

Evaluarea subiectiv-emoțională;

Evaluarea biofiziologică;

Evaluarea personalității;

Evaluarea unor aspecte psihologice implicate în dinamica de cuplu sau familială;

Evaluarea contextuală în care se manifestă anumite probleme psihologice;

Evaluarea gradului de discernământ;

Evaluarea dezvoltării psihologice;

 

Procesul de evaluare implică utilizarea unor instrumente specifice (interviuri, grile de observație, probe,  teste și chestionare) care trebuie să îndeplinească criteriile psihometrice standard reglementate de către Colegiul Psihologilor din România.  (http://www.copsi.ro/metode-si-tehnici-de-evaluare-si-asistenta )

 

· Intervenție psihologică

Consiliere și terapie suportivă;

Consiliere în situații de criză;

Asistența bolnavilor terminali;

Terapii de scurtă durată focalizate pe problemă;

Tehnici de relaxare și sugestie;

Consiliere medicală (creșterea aderenței la tratament);

Educație pentru sănătate;

Intervenții specifice persoanelor cu nevoi speciale.

 

· Cercetare stiintifica in limita competentelor;

· Educatie si trainig (organizare de workshopuri, manifestari profesionale, cursuri, conferințe), în limita competențelor.

 

III. Clarificări terminologice: psihodiagnostic și evaluare clinică

Etimologic, terenul de diagnostic desemnează o activitate de cunoaștere (gr. Diagnostikos - capacitate de a distinge). Psihodiagnosticul clinic desemnează, așadar, cunoașterea factorilor psihologici cu relevanță pentru sănătate și boală (David, 2006).

Instrumentele de psihodiagnostic constau în interviuri clinice, observații, testare psihologică cu ajutorul unor chestionare, grile, inventare, teste specifice dimensiunii investigate. Manualele de diagnostic psihologic și psihiatric utilizate în acest moment la nivel național în practica clinică sunt: Manualul de Diagnostic al Tulburărilor Mentale și de Comportament - DSM IV ( la momentul prezent, DSM V este în curs de traducere, urmând a fi utilizat în scurt timp in practica clinică); Manualul pentru Clasificare Internațională a Bolilor - ICD, Seria de manuale de diagnostic SCID și KID SCID.

Evaluarea psihologică vizează demersul complex, integrativ, de corelare a rezultatelor obținute prin diverse metode, în vederea elaborării tabloului clinic al persoanei. Procesul de evaluare psihologică implică parcurgerea, de către evaluator, a unei serii de etape procesuale, cu un instrumentar specific dimensiunilor evaluate, a cărui abilitate de utilizare se dobândește prin intermediul formării profesioale și al practicii clinice.

 

IV. Formarea și atestarea profesionale în psihologie clinică

Standardele de formare profesională  și atestare în psihologie clinică sunt reglementate de către Colegiul Psihologilor din România, prin intermediul Comisiei de psihologie clinică și psihoterapie  (http://www.copsi.ro/comisia-de-psihologie-clinica/comisia-de-psihologie-clinica ) și a Standardelor de calitate în serviciile psihologice  publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 17 septembrie 2014 (http://www.copsi.ro/precizari-juridice-comunicate/standardele-de-calitate-in-serviciile-psihologice-scsp-i-monitorul-oficial-al-romaniei-partea-i-nr-679-din-17-septembrie-2014 ) .

In practica psihologiei clinice, există patru trepte de specializare profesională:

· Psiholog clinician practicant sub supervizare (Nivel I);

· Psiholog clinician practicant autonom (Nivel II);

· Psiholog clinician specialist autonom (Nivel III);

· Psiholog clinician principal autonom (Nivel IV);

 

1.         Treapta de psiholog clinician practicant sub supervizare , poate fi obținută de către absolvenții facultăților de psihologie, dar și de către  absolvenții unor domenii conexe, cu condiția parcurgerii unui pachet de discipline universitare de specialitate. Psihologul practicant sub supervizare poate să își exercite profesia cu condiția încheierii și executării contractului de supervizare profesionalムcu un supervizor certificat în specialitatea psihologie clinicăƒ( http://www.copsi.ro/registrul-unic/lista-supervizorilor ), precum și cu condiția avizării anuale a atestatului de liberムpractică, valabil pentru o perioadムde maximum 3 ani, în condițiile legii. ( consultarea competențelor profesionale specifice acestei trepte se poate face urmând link-urile de mai sus).

2.           Treapta de psiholog  clinician practicant autonom

Trecerea la aceasta treaptă implică urmatoarele condiții, în mod cumulativ :

a) Parcurgerea programului de supervizare profesională, pe baza unui contract de supervizare profesională încheiat cu un supervizor certificat în specialitate de către Colegiul Psihologilor din România, înregistrat la Colegiul Psihologilor din România (http://www.copsi.ro/registrul-unic/lista-supervizorilor ) ;

b) Exercitarea profesiei pe o perioada de minim 1 an, în baza unui contract de muncă sau prin una dintre dintre formele independente de exercitare a profesiei de psiholog cu drept de liberă practică (cabinet individual, cabinete asociate sau societate civilă profesională de psihologie);

c) Parcurgerea unui program de formare profesională in specialitatea psihologie  clinică, în una dintre urmatoarele forme, fiecare având o durată de 2 ani :

· în cadrul  studiilor universitare de master sau doctorat în specialitate, avizat profesional de către CPR, organizate de către o instituție de învățământ superior acreditată și avizată (http://www.copsi.ro/registrul-unic/registrul-furnizorilor-de-formare-profesionala partea I);

· organizată de către un furnizor de formare profesională avizat profesional de către CPR  (http://www.copsi.ro/registrul-unic/registrul-furnizorilor-de-formare-profesionala - partea a II-a).

d) Obținerea unui număr de minim 20 de credite profesionale pe an în fiecare specialitate (până în anul 2013, inclusiv) și 10 credite profesionale/an în fiecare specialitate (începând cu anul 2014, inclusiv), că urmare a parcurgerii unor programe de formare continuă  în specialitate,  organizate de către furnizorii de formare profesională avizați de către CPR (vezi registrul furnizorilor).

e)         Avizarea anuală a atestatului de liberă practică valabil pentru o perioadă de maxim 5 ani.

Finalizarea formării profesionale complementare necesare pentru Nivelul II, psiholog clinican practicant autonom, se certifică de către furnizorii de formare profesională avizați de către Colegiul Psihologilor din România, prin eliberarea unui certificat sau a unei diplome de absolvire. ( consultarea competențelor profesionale specifice acestei trepte se poate face urmând link-urile din prima parte a secțiunii).

 

1. Treapta de psiholog clinician  specialist

Trecerea la treapta de specialist se poate face în următoarele conditii, în mod cumulativ:

a) După o perioadă de minim 5 ani de la obținerea treptei de psiholog clinician practicant autonom, cu condiția dovedirii practicii în specialitatea psihologie clinică în baza unui contract de muncă sau prin una dintre dintre formele independente de exercitare a profesiei de psiholog cu drept de liberă practică (cabinet individual, cabinete asociate sau societate civilă profesională de psihologie);

b) b)          Obținerea unui număr de minim 10 credite profesionale pe an, ca urmare a parcurgerii unor programe de formare continuă  în specialitate,  organizate de către furnizorii de formare profesională avizați de către Colegiul Psihologilor din România sau a participării la manifestări profesionale.  (http://www.copsi.ro/registrul-unic/registrul-furnizorilor-de-formare-profesionala - partea a II-a).

c) Avizarea anuală a atestatului de liberă practică valabil pentru o perioadă de maxim 5 ani.  ( consultarea competentelor profesionale specifice acestei trepte se poate face urmand link-urile din prima parte a sectiunii).

 

2. Treapta de psiholog clinician  principal

Trecerea la treapta de principal se poate face face în următoarele conditii, în mod cumulativ:

a)         După o perioadă de minim 5 ani de la obținerea treptei de psiholog clinician specialist, cu condiția dovedirii practicii în specialitatea psihologie clinică în baza unui contract de muncă sau prin una dintre dintre formele independente de exercitare a profesiei de psiholog cu drept de liberă practică (cabinet individual, cabinete asociate sau societate civilă profesională de psihologie);

b)         Obținerea unui număr de minim 10 credite profesionale pe an, ca urmare a parcurgerii unor programe de formare continuă  în specialitate,  organizate de către furnizorii de formare profesională avizați de către Colegiul Psihologilor din România sau a participării la manifestări profesionale. (http://www.copsi.ro/registrul-unic/registrul-furnizorilor-de-formare-profesionala - partea a II-a).

c)         Avizarea anuală a atestatului de liberă practică valabil pentru o perioadă de maxim 5 ani.  ( consultarea competentelor profesionale specifice acestei trepte se poate face urmand link-urile din prima parte a sectiunii).

 

Pentru referințe și informații suplimentare consultați și:

www.copsi.ro

www.irpi.ro

http://www.copsi.ro/legi/legea-nr-213-2004-privind-exercitarea-profesiei-de-psiholog-cu-drept-de-libera-practica-infiintarea-organizarea-si-functionarea-colegiului-psihologilor-din-romania

http://www.copsi.ro/registrul-unic/registrul-furnizorilor-de-formare-profesionala

David, D. (2006). Psihologie clinica si psihoterapie. Fundamente. Editura Polirom, Bucuresti, 2006.

 

 

Inflorire

Farmec

Libertate

Bucurie

Calatorie

Coloreaza linistea

Incredere

Tranzitie

Opt ani de realizari si impliniri

Publicat în Stiri si evenimente
Scris de  IRPI Admin Luni, 28 Noiembrie 2016 17:01

Opt ani de realizari si impliniri! Opt, opt, opt….imi tot repet cu voce tare. Si dintr-odata imi dau seama de semnificatia profunda ce se ascunde sub cifra opt: magie si infinit.

Magie pentru ca la IRPI am descoperit ce inseamna cresterea personala, a mea si a celorlati. Magie pentru ca aici am invatat ca nu sunt singura si ca nimic nu este ireversibil si am descoperit ca poti sa fii tu insuti fara sa mai porti masti. Magie pentru ca oamenii de la institut, fie ei formatori sau colegi, mi-au fost si-mi sunt alaturi atunci cand am nevoie. Si in sfarsit, magie,  pentru ca pot sa privesc la drumul parcurs pe calea devenirii si descoperirii de sine si sa spun oricui ma intreaba: Da,oricine poate!

Infinit pentru ca explorarea interioara pe care o faci fie tu cu tine, fie cu clientii tai, este ca plimbarea cu un velier pe un ocean nesfarsit de emotii, sentimente si situatii: oriunde privesti in jur este numai apa, dar stii ca daca folosesti corect busola te vei indrepta in directia buna si vei da, in final, de mult ravnitul pamant. Invatarurile primite mi-au luminat calea si mi-au aratat intodeuna bucatica de pamant pe care o cautam, la fel cum fac si eu acum pentru altii. Un flux nesfarsit ce porneste de la formatorii mei si se continua, prin mine si prin colegii mei, mai departe in lume.

IRPI, opt ani de realizari si impliniri! Fie ca acest 8 sa devina un magic ∞ !


Psihoterapeut Integrativ

Florentina Negrescu

Mesaj aniversar IRPI

Publicat în Stiri si evenimente
Scris de  IRPI Admin Vineri, 25 Noiembrie 2016 16:17

poza site 920x480


Faptul că anul acesta Institutul Român de Psihoterapie Integrativă sărbătoreşte 8 ani de activitate este un compliment adresat formatorilor dar şi membrilor săi.

 

Constanţa şi menţinerea unor standarde profesionale de care a dat dovadă Institutul, în ciuda schimbărilor legislative sau normative din domeniu, a situaţiei psihoterapiei în societatea românească sau a dificultăţilor particulare inerente unei şcoli mari de formare, sunt virtuţile care ne reasigură, an de an, că actul psihoterapeutic este ceea ce ar trebui să fie.

 

A face psihoterapie sau a te forma în acest domeniu înseamnă a-ţi asuma un parcurs de lunga durată, autentic, şi care să favorizeze şi să încurajeze schimbarea. Nu este un proces facil şi necesită mult curaj pentru a-l susţine an de an. Mai ales că acesta este fără de sfârşit, iar această frustrare se adăugă multiplelor eforturi depuse de membrii săi de a se dezvolta personal, dincolo de cadrul formării propriu-zise sau de cadrul profesional.

 

Aceasta este, întradevăr, o perspectivă personală, perspectiva mea. Exact în acest punct îi mulţumesc Institutului, formatorilor pe care i-am avut de-a lungul parcursului meu profesional, dar şi colegilor mei mai noi şi mai vechi, că a permis şi a stimulat un mod personal de a face şi de a deveni psihoterapeut integrativ.

Pentru aceasta, Institutul merită aplauzele mele şi îi urez să aibă în continuare un destin semnificativ pentru psihoterapia din România.

 

 

Pavel Grigore.

 

 

IRPI aniverseaza 8 ani Recomandat

Publicat în Stiri si evenimente
Scris de  IRPI Admin Vineri, 25 Noiembrie 2016 16:07

poza site 920x480


La Multi Ani, IRPI!

Psihoterapeut integrativ Simona Ligia Tutunaru


8 ani de avant

8 ani de bucurii

8 ani de cautari

8 ani de daruire

8 ani de elan

8 ani de faurire

8 ani de gasiri

8 ani de hotarari

8 ani de introspectii

8 ani de joc

8 ani de kilocuvinte

8 ani de lamuriri

8 ani de munca

8 ani de nadejde

8 ani de oglindiri

8 ani de posibilitati

8 ani de quasi-descompuneri

8 ani de regasiri

8 ani de spor

8 ani de truda

8 ani de umanitate

8 ani de vigoare

8 ani de wattsecunde

8 ani de x

8 ani de y

8 ani de z

...

8 ani de la A la Z.

sau, pe scurt:


8 ani de Integritate

8 ani de Responsabilitate

8 ani de Profesionalism

8 ani de Identitate

8 ani de IRPI.

La multi ani cu bine, IRPI!

Esti absolvent al facultatilor de psihologie, medicina, asistenta sociala si doresti sa-ti construiesti o cariera profesionala in psihoterapie?

Participa la interviurile de selectie la sediul IRPI si afla ce abordare este compatibila cu tine. Daca ai in identitatea personala caracteristicile integrarii te poti Inscrie la Grupul de Formare in Psihoterapie Integrativa din Bucuresti 2016!

Sediul IRPI Str. Stelea Spatarul, nr.24, sector 3 (Bulevardul Corneliu Coposu - Unirii), Bucuresti

Pentru inscriere si toate detaliile: adresa de mail Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza ,

nr. tel. 0743557400 Dr. Psih. Mara Priceputu

Întrucât fiecare tip de personalitate are un mod al său de a fi in contact cu sine si cu lumea, devine importanta autocunoasterea si identificarea abordarii potrivite pentru dezvoltarea profesionala.
Astfel, vei putea construi eficient o identitate profesionala in armonie cu valorile, principiile si metodele de lucru ale abordarii psihoterapeutice potrivite tie!
Formatori:
Dr. Augustin CAMBOSIE 
Psih. Coca Tincuta DUMITRU
Dr. Viorel PASCA
Dr. Mara PRICEPUTU
Psih. Michael RANDOLPH
Dr. Iustin TURCU

GHID PENTRU FORMARE ÎN PSIHOTERAPIE INTEGRATIVĂ - 2016

 

I. CE ESTE PSIHOTERAPIA INTEGRATIVĂ?

Psihoterapia este intervenţia psihologică realizată ştiinţific şi în spirit umanist (COPSI):

  • în scopul promovării sănătăţii, optimizării, autocunoaşterii şi dezvoltării personale,
  • în scopul modificării factorilor psihologici implicaţi în tulburările psihice, psihosomatice şi în tulburările somatice
  • în situaţii de risc.

Prin psihoterapie se înţelege, conform specificaţiilor Asociaţiei Europene de Psihoterapie (European Association of Psychotherapy - EAP), o disciplină știinţifică de sine stătătoare ce tratează, într-o manieră cuprinzătoare şi planificată, disfuncţii, suferinţe, tulburări de comportament şi boli datorate unor cauze atât psiho-sociale, cât şi psihosomatice.

În aceste cazuri, tratamentul este realizat cu ajutorul unor metode stiinţifice psihoterapeutice şi non-medicale sau non-chimice, în cadrul unei relaţii terapeutice dintre una sau mai multe persoane tratate şi unul sau mai mulţi psihoterapeuţi formaţi într-o manieră generală şi specială. Obiectivele unui astfel de tratament sunt de a ameliora sau elimina simptomele, de a favoriza modificarea tiparelor comportamentale, a atitudinilor şi relaţionărilor perturbate, şi a procesului de maturizare, de dezvoltare şi a stării de bine fizic şi mental a persoanei. Psihoterapia integrativă este o abordare  aplicată de un număr tot mai mare de specialiști în domeniu la nivel european și internațional. Abordarea integrativă promovată de Institutul Român de Psihoterapie Integrativă (IRPI) are la bază teoriile psihanalitice, umaniste și cognitiv-comportamentale. Psihoterapia integrativă este utilizată ca formă de intervenție individuală, de grup (familie sau cuplu) și în grup. Formarea în psihoterapie integrativă include module de dezvoltare personală și formare teoretică cu multiple aplicații practice. Numeroşi psihoterapeuţi în practică aplică elemente din diferite teorii psihoterapeutice şi contruiesc strategia de intervenţie în funcţie de nevoile specifice ale fiecărui client.O idee fundamentală a psihoterapiei integrative constă în faptul că toate formele de terapie sunt eficiente si au adus domeniului resurse bune prin cercetări științifice, teorii, metode, tehnici și proceduri de lucru ce vin în sprijinul dezvoltării umane și tratamentului spre însănătoșire. Psihoterapia integrativă promovează flexibilitatea și integrarea în modul de abordare al problemelor. De asemenea, se bazează pe principii ce conduc la construirea și menţinerea unui standard de excelenţă în serviciile oferite clienților şi în pregătire profesională.

I.1. PRACTICA PSIHOTERAPIEI INTEGRATIVE ÎN ROMÂNIA

În cadrul IRPI este prezentă “Comunitatea Psihoterapeuţilor  Integrativi Practicieni” ce are peste 200 membri cu activităţi profesionale de succes în filialele: Bucureşti, Constanţa, Baia Mare, Satu Mare, Timişoara, Piteşti, Craiova. De asemenea, alţi 100 de membri se formează pentru  practica în psihoterapie şi sunt în diverse stadii, astfel în viitorul apropiat cabinetele lor vor fi deschise pentru comunitate. Cabinetele de psihoterapie integrativă IRPI oferă servicii, conform standardelor de calitate de psihoterapie individuală, psihoterapie de cuplu, psihoterapie de familie, psihoterapie de grup. Serviciile noastre în viziunea integrativă sunt atât în sfera dezvoltării personale cât şi în sfera sănătăţii mintale şi a reechilibrării emoţionale, somatice, cognitive, comportamentale, contextuale şi spirituale. Aplicarea principiului interdisciplinarităţii prin lucrul în echipă cu ceilalţi specialişti-medici, psihologi clinicieni, logopezi etc. a adus un plus de valoare în beneficiile clienţilor.

II. DOREŞTI SĂ DEVII PSIHOTERAPEUT INTEGRATIV?

Aspectele pedagogice importante ale formării în psihoterapie integrativă

  • Perspectiva psihoterapeutică integrativă are o relevanţă substanţială pentru practica şi educaţia în sănătatea mintală.
  • Ne găsim în prezent într-o etapa de maturizare a psihoterapiei ca ştiinţă în care punem accentul pe valoarea ştiinţifică a întregului domeniu şi în mod special pe utilitate pentru sănătatea mintală şi pentru societate. Acest lucru face ca atitudinea psihoterapeuţilor să devină una de colaborare indiferent de abordarea imbrăţişată. Multe dintre programele de formare au o componentă de integrare ceea ce arată puterea de a aduce împreună valoarea lucrurilor.
  • Iniţiativele educaţionale cu planificare sistematică în abordările integrative ale psihoterapiei sunt necesare atât la nivelul formării complementare postuniversitare, cât şi la nivel de formare continuă.
  • Relevanţa perspectivei integrative pentru formarea psihoterapeutică modernă începe cu sfera clinică actuală, în care urmează să practice absolvenţii.
  • Pregătirea specialiştilor impune dezvoltarea  competenţelor astfel încât să-şi dovedească abilităţile de consultanţi şi practicanţi experţi în psihoterapie în domeniul vast al tratamentelor solicitate astăzi în România şi în lume.
  • Perspectiva integrativă poate oferi un fundament pe care specialiştii practicanţi îşi pot dezvolta aptitudinile existente, astfel încât să încorporeze strategii noi pe care să le pună în aplicare de-a lungul carierei.
  • Aceasta abordează sistematic interrelaţiile dintre ceea ce ei ştiu şi fac deja şi noile tehnici care apar după ce finalizează formarea.Astfel, această abordare poate fi de asemenea importantă pentru continuarea dezvoltării profesionale.
  • In cadrul IRPI acordăm importanţă  principiilor integrative în planificarea şi desfăşurarea formării în psihoterapie şi  metodelor prin care această formare poate fi pusă la dispoziţie cât mai eficient.  Viziunea integrativă, eclectismul tehnic şi integrarea teoretică şi asimilativă sunt tot atâtea motive pentru a alege psihoterapia integrativă. Sunt tot atâtea căi pentru o înţelegere deplină a clientului. Sunt tot atâtea instrumente pentru a răspunde terapeutic unor realităti şi unor nevoi atât de diferite şi atât de personale. Psihoterapia este o artă nu pentru că aşa o vedem noi, ci pentru că îţi cere să creezi mereu şi mereu situaţii şi momente terapeutice diferite, în acord cu fiecare suflet cărui te alături. Alegerea psihoterapiei integrative descatuşează şi eliberează profesionistul creator din tine.

Dezvoltă-ţi competenţele în psihoterapie integrativă de a crea strategii de intervenţie în mod autentic, adaptat şi conectat la clientul tău!

Valorile noastre: Integritate

Responsabilitate

Profesionalism

Identitate

III. INSTITUTUL ROMÂN DE PSIHOTERAPIEINTEGRATIVĂ- FURNIZOR DE FORMARE PROFESIONALĂ ACREDITAT

Colegiul Psihologilor din România, conf. Legii 213/27.05.2004,Federația Română de Psihoterapie,      Asociația Europeană de Psihoterapie Integrativă, Centrul National de Formare Profesională a Adulților si Asociația Europeană Interdisciplinară de Terapii pentru Copii și  Tineri


IV. IRPI - FORMARE PROFESIONALĂ ÎN PSIHOTERAPIE INTEGRATIVĂ

Formare profesională presupune parcurgerea  în cadrul Institutului Român de Psihoterapie Integrativă a programului de devenire şi învăţare profesională. Programul nostru de formare promovează o atitudine deschisă, flexibilă, conform abordării integrative.

Aspectele organizaţionale IRPI  în care are loc instruirea oferă un cadru propice  de a reflecta asupra principiilor integrative și devenirii psihoterapeutului.


IV.1.
DEZVOLTARE PERSONALĂ ŞI FORMARE  DE  BAZĂ

Durata:  2 ani

Dezvoltare personală de grup şi individuală: 150 ore

Formare de bază: 560 ore

Din tematica programei:

Anul I formare:

  • Introducere în psihoterapie integrativă
  • Dezvoltare personală individuală şi de grup
  • Teorii ale dezvoltării umane
  • Formarea identității personale şi profesionale

Anul II formare:

  • Dezvoltare personală
  • Specificul psihoterapiei integrative indiviuduale
  • Specificul psihoterapiei integrative de grup
  • Specificul psihoterapiei integrative de cuplu şi familie
  • Tehnici şi metode în abordarea dimensiunilor fiinţei umane: contextul de viaţă, cognitiv, comportamental, emoţional, somatic, spiritual, relaţional sine-sine, sine-ceilalţi, sine-lume.
  • Teorii ale sănătaţii mintale, starea de bine din perspectiva psihoterapiei integrative
  • Integrarea în psihoterapie şi strategii de intervenție în psihoterapie  integrativă (planuri de intervenție în probleme de viaţă, dezvoltare personală, crize de indentitate, tulburări psihice, etc.).

 

Finalizarea formării şi începerea practicii profesionale:

Absolvirea formării de bază este atestată prin certificat IRPI. În baza certificatului de absolvire a formării profesionale se obţine dreptul de liberă practică de la Colegiul Psihologilor din Romania (www.copsi.ro) şi certificat de la Federația Română de Psihoterapie (www.psihoterapie.ro) începeţi să practicaţi sub supervizare.


Certificatele sunt recunoscute naţional si internaţional.


üModulele dedicate cunoştinţelor de bază au menirea dezvoltării capacităţii de aplicare a psihoterapiei integrative în mod coerent ce include multiple teorii ale psihoterapiei.Înţelegerea bazei intelectuale a modalităţilor de tratament individuală reprezintă o cerinţă prealabilă pentru eforturile documentate de a integra aceste modalităţi. Dincolo de acest lucru, există o bază teoretică substanţială care ţine strict de integrare.Aceasta începe cu teoria comparativă, care se adresează asemănărilor şi diferenţelor dintre fundamentele intelectuale şi filozofice ale teoriilor alternative. Principiile integrării, scopurile ei şi factorii care ar putea conduce la creşterea eficacităţii sunt indicii care pledează pentru o terapie integrativă. Abordarea integrativă ia în seamă datele empirice existente cu privire la eficacitatea modelelor de tratament unimodal şi integrat.Înţelegerea modului în care modelele conceptuale pe care le utilizează psihoterapeuţii modelează procesarea datelor clinice şi, deci, comportamentul terapeutic al acestora îi poate ajuta să anticipeze multe dintre provocările care apar în cazul tratamentelor integrate.Cunoaşterea specifică a acestor metode poate ghida psihoterapeuţii astfel încât să ofere sistematic tratamente integrate, evitând combinaţiile de intervenţii neplanificate cu care se riscă inconsecvenţa şi care cresc posibilitatea unei interacţiuni negative.


üDezvoltăm competenţe de utilizare a tehnicilor şi aptitudinilor clinice. Împreună cu cunoştinţele legate de multiplele teorii ale psihoterapiei, psihoterapeuţii integrativi au nevoie de o bază de aptitudini multimodale. Aceste aptitudini psihoterapeutice absolut necesare, cum ar fi capacitatea de a stabili şi de a menţine o alianţă terapeutică pozitivă, sunt esenţiale.

Planul de tratament personalizat, posibilitatea încorporării mai multor modalităţi, toate acestea pot fi prezentate elaborat prin capacitatea de a formula dificultăţile pacientului în mai multe linii teoretice.Aptitudinile esenţiale includ capacitatea de luare integrativă a deciziilor în contextul unei ambiguităţi crescute si de a utiliza tehnici clar articulate, care pot fi adoptate şi aplicate direct în situaţiile clinice adecvate.


üAtribuţii şi provocări legate de dezvoltare. Profesia de psihoterapeut presupune, prin natura ei, dezvoltare pe termen lung şi provocări de dezvoltare. Demersul de formare are ca obiectiv  dezvoltarea unei identități profesionale în acord cu identitatea personală ceea ce devine mai provocator decât a urma un model definit de la început.

Sunt modele diferite: „a urma un drum format” sau „a forma un drum de urmat”. Psihoterapia integrativă promovează dezvoltarea unei identitiăti profesionale în spiritul unicității cu utilizarea resurselor proprii. Ne propunem dezvoltarea capacităţii de gestionare eficientă a noului, necunoscutului, a putea fi permanent creator.

Provocările legate de dezvoltare, impuse de integrare, se extind până dincolo de instruire. Perspectiva integrativă oferă atitudini, cunoştinţe şi abilităţi care prezintă o bază raţională pe care terapeuţii bine instruiţi, experimentaţi, pot aborda noi metode de tratament pe care le-ar putea încorpora în practica lor. Perspectiva integrativă pune accent pe utilizarea deschisă a celor mai eficace modalităţi disponibile şi  încurajează pe psihoterapeuţi să fie în permanenţă la curent cu noile tendinţe.

Propunem diferite tipuri de învăţare şi dezvoltare profesională pentru a obţine capacităţile necesare practicării psihoterapiei integrative.Aceste capacităţi includ calităţi legate de atitudine, cunoştinţe teoretice, metateoretice şi empirice, abilităţi psihoterapeutice relaţionale şi tehnice, abilităţi de rezolvare a problemelor, aspecte de identitate profesională şi dezvoltare a rolului.Utilizăm modalități adecvate de îndrumare a studenţilor în scopul îndeplinirii acestor variate obiective educaţionale şi de dezvoltare profesională.

Exemplificăm formate educaţionale şi procese pedagogice concepute în scop catalizator: se stabileşte cadrul de lucru corespunzător pentru lecturi didactice, discuţii interactive, seminarii, cursuri în grupuri mari si mici, şedinţe de intervizare, analize de grup,  interviuri în direct sau înregistrate cu clienţii, studii de caz, jocuri de rol şi teme de lectură.

IV.2. PROGRAM DE SUPERVIZARE

Conţine activităţi de supervizare de grup, supervizare individuală, dezvoltare personală ce însumează 280 ore  repartizate în  module de 2 zile şi şedinţe individuale, în 2 ani calendaristici.    Se trece la treapta de psihoterapeut autonom la 2 ani de practică profesională, 10 studii de caz, minim,  şi minim 300 ore activitate de psihoterapeut.

Supervizarea se încheie cu un modul de evaluare finală şi susţinere a unei dizertaţii, după care  se obţine Certificatul de psihoterapeut integrativ autonom.

Supervizarea este esenţială pentru procesul de devenire a psihoterapeutului. Aceasta poate oferi informaţiile directe, bazate pe studiu de caz, necesare pentru transpunerea teoriei în practică, pentru aplicarea principiilor generale la cazuri particulare, pentru dezvoltarea capacităţilor psihoterapeutice relaţionale esenţiale şi pentru finisarea aptitudinilor clinice specifice.

Modelarea şi învăţarea au loc în cadrul locului de supervizare. Atitudinile supervizorilor, împreună cu orientările teoretice pe care le reprezintă aceştia, constituie cadre formative pentru cei supervizaţi.

În cadrul supervizării se studiază planuri de intervenţie, procesul psihoterapeutic, relaţia terapeutică şi a variabilelor precum cadru, transfer, contratransfer, apărare psihologică, gestionarea afectului, nivelul de activitate, respectarea tehnicii şi luarea deciziei terapeutice, cu suficientă profunzime şi subtilitate astfel încât să se dezvolte în continuare capacitatea terapeutului de a gestiona în mod profesional aceste faţete solicitante ale terapiei. Punem accent pe utilitatea unui cadru conceptual coerent pentru desfăşurarea supervizării.

 

IV.3. FORMARE CONTINUĂ

Conform normelor naţionale şi internaţionale, de reglementare a psihoterapiei, formarea continuă, începând cu treapta de psihoterapeut în supervizare şi pe întreg parcursul profesional, este de 50 ore/an. Aceasta are ca obiectiv actualizarea la noile norme şi proceduri, contactul cu lumea profesională şi ştiinţifică în vederea dezvoltării unei practici profesioniste. Formarea continuă presupune participarea la workshop-uri, conferinţe etc. Abordarea integrativă oferă cadrul dezvoltării modelului de învăţare pe termen lung, în care deschiderea către noi idei sau informaţii, adoptarea unor noi tehnici şi dezvoltarea profesională continuă pot interveni într-un cadru coerent şi adaptabil.


V.           CRITERII DE ADMITERE ÎN PROGRAMUL DE FORMARE ÎN PSIHOTERAPIE INTEGRATIVĂ

Candidaţii trebuie să:

ü fi obţinut o diplomă de absolvirea a studiilor universitare în psihologie, psihosociologie, sociopsihologie, psihopedagogie specială, filosifie, asistenţă socială, pedagogie, medicină. Absolvenţii altor domenii decât psihologia sau asimilate  pot parcurge programul de formare  cu  obligaţia de a urma până la finalul formării şi un pachet de discipline care sa le ofere cunoştinţele de bază în psihologie, precum: diagnostic şi evaluare clinică, psihologie clinică şi/sau medicală, consiliere şi psihoterapie, psihiatrie şi/sau psihopatologie, psihologia sănătăţii şi/sau psihosomatica, psihologia dezvoltării;

ü susţină un interviu cu coordonatorul de program.

Procedura de admitere:

Interviul

Interviul este metoda de selecţie şi clarificare şi va fi realizat de către coordonatorul de program.

Criteriile urmărite în interviu de coordonator sunt: cunoașterea și siguranța de sine, experiența de viață, valori morale si sociale, devotament și dezvoltare personală, pregătirea și potențialul academic.

Criterii urmărite de candidat: Se va analiza programul de formare și cadrul practicii in psihoterapie si se vor clarifica toate intrebarile. Acest demers va conduce la luarea unei decizii în ce privește abordarea psihoterapeutica potrivită pentru candidat.

Candidaţii vor  face dovada:

- abilităţii generale de auto-reflecţie

- abilităţii generale de a interacţiona cu ceilalţi

- abilităţii generale de a răspunde şi oferi feed-back

- capacităţii de empatie

- standardului moral corespunzător, conform direcţiilor date de majoritatea oamenilor

Dosarul de înscriere se depune la sediul IRPI  după interviul de admitere şi conţine:

- curriculum vitae

- Copie act identitate (B.I./C.I.)

- Copie diplomă licenţă/ adeverinţă absolvire facultate

VI.         ECHIPA DEPARTAMENTULUI  DE FORMARE

Punem la dispoziţie  un mediu educaţional cu capacitatea de promovare a instruirii documentate dintr-o perspectivă integrativă, o echipă de formatori, supervizori si psihoterapeuți care să predea şi să supervizeze principiile, teoria şi abilităţile specifice eficient într-o gamă largă de intervenţii.

 

Vă aşteptăm şi vă urăm succes!

Echipa I.R.P.I.


Stres, Anxietate, Depresie (S.A.D.) Recomandat

Publicat în Stiri si evenimente
Scris de  IRPI Admin Luni, 18 Aprilie 2016 13:56

INSTITUTUL ROMAN DE PSIHOTERAPIE INTEGRATIVA
Partener Oficial
al Conferintei Nationale Interdisciplinare
Stres, Anxietate, Depresie (S.A.D.)
Editia II: Complicatii si comorbiditati
13-14 mai 2016, Bucuresti-Hotel Ramada Parc


Compania de comunicare medicala Houston NPA alaturi de INSTITUTUL ROMAN DE PSIHOTERAPIE INTEGRATIVA va invita sa va inscrieti la Conferinta Nationala Interdisciplinara Stres, Anxietate, Depresie (S.A.D.), Editia II: Complicatii si comorbiditati, desfasurata pe 13-14 mai:

  • serie de prezentari in plen (vineri 13 mai, orele 13-20 si sambata 14 mai, orele 09-14);

  • studii de caz abordate interdisciplinar;

  • lectori de elita din mai multe specialitati medicale implicate in diagnosticarea, tratarea si monitorizarea pacientilor cu tulburari de sanatate mintala;

  • program creditat pentru medici, asistenti, farmacisti si psihologi;

  • taxe intre 80-150 lei, reduse pana pe 25 aprilie -  http://despre-depresie.ro/inscriere/

Coordonator stiintific: Prof. Univ. Dr. Mirela Manea – medic primar psihiatrie, Sef Sectie Psihiatrie IV la Spitalul Clinic de Psihiatrie “Prof. Dr. Alexandru Obregia”, UMF Bucuresti.

Printre lectori: Prof. Dr. Mirela Manea, Prof. Dr. Dragos Marinescu, Conf. Dr. Maria Ladea, Prof. Dr. Nicolae Calomfirescu, Sef Lucr. Dr. Adina Ghemigian,Dr. Cristian Sever Oana, Psih. Mara Priceputu, Conf. Univ. Dr. Oltea Joja, Dr. Psih. Nadia Lupu Gorduza etc. Lista completa pe http://despre-depresie.ro/program/

Programul va fi creditat de CMR, CFR, si COPSI.

Auditoriu: 300+ participanti: medici primari, specialisti, rezidenti (psihiatrie si medicina de familie, expertiza medicala a capacitatii de munca, reabilitare medicala, geriatrie si gerontologie, neurologie, boli metabolice, endocrinologie, medicina interna, boli infectioase etc, deoarece afectiunile psihice afecteaza foarte des pacientul si din punct de vedere somatic, fiind frecvent asociate bolilor cronice, iar medicii specialisti care ii trateaza pe acesti pacienti trebuie sa cunoasca implicatiile si complicatiile tulburarilor de sanatate mintala si sa colaboreze cu medicul psihiatru; farmacisti; asistenti medicali/de farmacie; psihologi.

Teme:  Neurobiologia depresiei, Impactul  comorbiditatilor somatice la pacientul depresiv, Afectarea functionalitatii in depresie, Depresia, o boala care nu se rezuma doar la creier. Prezentare de caz: criza miastenica cu tulburare depresiva majora concomitenta, colaborare neurologica si psihiatrica, Hipercortidismul endogen si tulburarile neuropsihiatrice asociate, Bărbatul infertil: agonie si extaz. Studiu de caz, Somatizarea: interferente si delimitari conceptuale in patologia psihiatrica, Evaluarea si managementul distresului tumoral. Aplicatia APSCO, Duloxetina: mai mult decat un antidepresiv, Ratacit printre simptome, Abordare bespoke in cazul unui pacient cu tulburare de anxietate si alte comorbiditati psihice, Comorbiditatea tulburarilor de alimentatie cu tulburarile depressive etc. Lectorii ii puteti consulta si aici http://despre-depresie.ro/program/

Taxe de participare - Pentru psihologii si psihoterapeutii membri ai IRPI, taxa este de 130 lei pana pe 25 aprilie si 150 dupa 25 aprilie.  Va rugam sa mentionati pe formularul de inscriere „Membru IRPI”.

Detalii & Inscrieri participanti: Carmen Stuparu, Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza , 0725.221.018.


DESCARCATI FORMULARUL DE INSCRIERE



Pagina 1 din 28

Institutul Roman de Psihoterapie Integrativa

© Copyright 2012.

Institutul Roman de Psihoterapie Integrativa

IRPI este o organizaţie profesională, non-guvernamentală care activează în domeniul psihologiei şi psihoterapiei integrative, acreditată de Colegiul Psihologilor din România şi Asociaţia Europeană de Psihoterapie Integrativă.

Site administrat de www.websystem.ro