sursa APA
Personalitatea setată pe viață înainte de a intra în clasa întâi!
Personalitățile noastre rămân în mare măsură la fel pe parcursul întregii noastre vieți, din anii copilăriei noastre timpurii până suntem de cealaltă parte a “dealului”, potrivit unui studiu.
Rezultatele arată că trăsăturile de personalitate observate la copiii de clasa întâi sunt un predictor puternic pentru comportamentul adultului.
“Rămânem recunoscuți ca aceeași persoană” spune autorul studiului, Christopher Nave, un candidat la doctorat al Univeristății din California, Riverside. ” Acest lucru vorbește despre importanța de a înțelege personalitatea, deoarece aceasta ne urmează oriunde am merge în timp și contexte.” Studiul va fi publicat într-un număr viitor al jurnalului Știința Socialului, Psihologicului și Personalității.
Conturarea personalității:
Utilizând date dintr-un studiu al anilor 1960 pe aproximativ 2400 de școlari (clasele 1-6) cu etnii diverse din Hawaii, cercetătorii au comparat aprecierile realizate de profesori cu privire la personalitatea acestor elevi cu interviuri înregistrate video a 144 dintre acele persoane 40 de ani mai târziu.
Ei au examinat patru atribute de personalitate – înclința spre vorbire (numită fluență verbală), adaptabilitate (a face față cu bine unor noi situații), impulsivitatea și comportamentul auto-minimizator (fiind, în esență, umil până la punctual de a-și minimize propia importanță).
Printre descoperiri:
Tinerii înclinți spre vorbire au avut tendința de a arata interes pentru chestiunile intelectuale, de a vorbi fluent, de a încerca să controleze situația și de a prezenta un grad înalt de inteligență că și adulți. Copiii care au fost apreciați ca având o fluență verbală mai scăzută, au fost observați ca adulți cerând sfaturi, renunțând atunci când s-au confruntat cu obstacole și dând dovadă de un ciudat stil interpersonal.
Copiii care au fost apreciați ca fiind foarte adaptabili, au avut tendința, ca adulți de vârstă mijlocie, să se comporte vesel, să vorbească fluent și să dea dovadă de inters în chestiunile intelectuale. Cei care au fost apreciați ca având un grad mic de adaptabilitate ca și copii au fost observați ca adulți spunând lucruri negative despre ei înșiși, căutând îndrumare și prezentând un stil interpersonal ciudat.
Elevii apreciați ca fiind impulsivi au fost înclinați să vorbească cu voce tare, să afișeze o gamă largă de interese și să fie vorbăreți ca și adulți. Copiii mai puțin impulsive au avut tendința de a fi temători sau timizi, i-au ținut pe ceilalți la distanță și au exprimat nesiguranță ca și adulți.
Copiii caracterizați ca auto-minimizatori erau predispuși să exprime vinovăție, să caute reasigurare, să spună lucruri negative despre ei înșiși și să exprime nesiguranță ca adulți. Cei care au fost apreciați ca având un scor scăzut pe o scală a auto-minimizării au tins să vorbească cu voce tare, să arate interes în chestiunile intelectuale și să dea dovadă de un comportament condescend ca și adulți.
Schimbarea personalității:
Cercetări anterioare au sugerat că în timp ce personalitățile noaste se pot schimba, aceasta nu este o sarcină ușoară.
Personalitatea este “o parte din noi, o parte din biologia noastră,” a spus Nave. “Evenimentele vieții încă ne influențiază comportamentele, totuși trebuie să conștientizăm puterea personalității în a înțelege comportamentele viitoare”.
Cercetări ulterioare ne vor “ajuta să înțelegem cum este personalitatea noastră în relație cu comportamentul, și de asemnea să examineze măsura în care noi am putea fi capabili să ne schimbăm personalitatea”, încheie autorul studiului.
Traducerea şi adaptarea psiholog Sabina STRUGARIU